Sebavedomé Slovensko v roku 2019 pripravilo interaktívny workshop pre školy, ktorý vznikol za podpory veľvyslanectva Spojeného kráľovstva. Jeho cieľom bolo nielen zvýšiť záujem žiakov o naše dejiny a občianske práva a slobody, ale inšpirovať ich samotných ako aj aj ich pedagógov, že štúdium môže mať formát interaktívnej hry. Tým sa dosiahne efekt, že sa zvýši pozornosť a záujem žiakov o preberanú tému a ich osobný vklad prispeje k tomu, že lekciu z hodiny nezabudnú, ale budú jej lepšie a praktickejšie rozumieť ešte dlho po skončení workshopu.
Vrátili sa pritom k revolučným princípom, ktoré pomenoval už Jan Amos Komenský: „Nemáme sa učiť len tak niečomu, ale máme si osvojiť vedomosti, ktorými sa pripravuje cesta dôležitejším veciam. Prípravu na život je potrebné robiť bystro a s chuťou, ale pritom seriózne.“
O ČO IDE?

Žiaci sa na 90 minút stanú obyvateľmi mesta Slobodovo. Vytvoria 4 rôzne skupiny, ktoré spolu žijú v Slobodove po generácie. Na rozdiel od ich predkov už ale nežijú v monarchii Rakúsko-Uhorska, ale v mladom Československu, kde pre prácu osobností ako Milan Rastislav Štefánik a Tomáš Garrigue Masaryk poznajú výhody a slobody liberálnej demokracie. V novom demokratickom štáte spolu žijú v harmónii a prosperite. Spolupracujú a každý plní svoje vlastné úlohy, ktoré sú pre ostatných obyvateľov mesta nenahraditeľné.
OBYVATELIA SLOBODOVA



Politici – boli zvolení v demokratických voľbách, vedú mesto, rozhodujú o tom, ako sa mesto vysporiada s novými výzvami, rozhodujú o rozdelení daní v meste, o zákonoch a podobne.

Továrnici – vedú hospodárstvo, zamestnávajú najväčšiu časť obyvateľov, zodpovedajú za hospodársky život a rast v meste, zároveň majú zodpovednosť za hospodárske výsledky a kvalitu výstupov.

Obchodníci a remeselníci – Potraviny, krčmy, krajčíri či obuvníci a mnohí ďalší zastupujú túto rôznorodú skupinu, kde okrem Slovákov, Nemcov, Maďarov a Čechov sú bohato zastúpení aj členovia židovskej menšiny. Tí so sebou priniesli veľa remesiel, ktoré v meste nik iný nevykonáva, dominujú tiež v obchode a službách.

Robotníci – pracujú vo fabrikách továrnikov, práca je ťažká, ale dostávajú spravodlivo zaplatené. Sú radi že majú prácu, pretože môžu rodine zabezpečiť základné existenčné prežitie. Radosť im robí aj to, že od roku 1918 bol v Československu zavedený osemhodinový pracovný čas, ako v prvej demokratickej krajine na svete.
ČO NOVÉ SA NAUČIA ŽIACI?


V modelovej situácii sa žiaci zhostia života v Slobodove v rokoch 1929 až 1931. V tomto období aj toto malé mesto pocítilo tvrdé dopady ekonomickej krízy, ktorá začala na burze v New Yorku v roku 1929. Počas nej sa znížila výroba a krachujúce fabriky začali s prepúšťaním.
Úlohou pre žiakov je vysporiadať sa so vzniknutou situáciou. Tým, že každý žiak je súčasťou jednej zo 4 skupín, si je každý vedomý svojich špecifických potrieb a záujmov. Dokážu nájsť žiaci spoločné riešenie problémov, ktoré sužujú ich komunitu?
Skúsenosti so žiakmi v Trnavskom kraji potvrdzujú, že je naša mládež mimoriadne talentovaná a schopná riešiť komplexné problémy, ako tie, ktoré stoja pred obyvateľmi mesta Slobodovo. Práve riešenie komplexných problémov, schopnosť spolupracovať v tíme a chovať porozumenie voči druhým je základom nového piliera vzdelávanie, ktorého význam z roka na rok rastie.
Iba 6,8% detí druhého stupňa základných škôl na Slovensku uviedlo, že sa tešia do školy. No až 76% žiakov, ktorí absolvovali tieto workshopy uviedlo, že by boli radi, keby ich v škole čakali podobne interaktívne workshopy. Veríme, že tento koncept nebude jediný svojho druhu a že svojim pozitívnym prínosom pomôžeme otvoriť debatu o tom, ako pripraviť naše deti a školstvo pre výzvy 4.tej priemyselnej revolúcie.